Autor: Matthias Mumme / traction
S traktory řady 5 si DEUTZ-FAHR zajistil významný podíl na trhu. Skutečnou výkonnost a spotřebu těchto traktorů vyzkoušeli v praxi v testovacím centru DLG.
Při testování traktoru s různými závěsnými zařízeními – 3 metry širokým radličkovým podmítačem a diskovým podmítačem s pracovním záběrem taktéž 3 metry – jsme byli velice spokojeni s jeho nosností a rychlostí zdvihu (zvedací kapacita max. 6,6 t).
Řada 5 značky DEUTZ-FAHR zahrnuje čtyři modely ve třech stupních výbavy. Vedle standardního provedení si zákazníci mohou dále zvolit variantu „P“ a variantu „TTV“, tedy s plynulou převodovkou zajišťující bezstupňový přenos síly. Jedná se o traktory se jmenovitým výkonem od 95 do 120 koní. Centrem zájmu vývoje bylo dosažení nízké spotřeby paliva a vysokého pracovního komfortu při zachování jednoduchého ovládání. To, jestli tyto traktory splňují uvedené požadavky, bylo ověřeno jak v praxi, tak ve zkušebním centru na modelu 5120 P.
Pod elegantní, jednodílnou sklápěcí kapotou pracují u všech modelů řady 5 P motory Deutz TCD 3.6 L04 o objemu 3,6 l s dvouventilovou technologií s hydraulickými zdvihátky. Vstřikování Common-Rail se vstřikovacím tlakem až 1 600 bar, turbodmychadlo řízené pomocí obtokového ventilu a mezichladič nasávaného vzduchu by měly „pětkám“ zaručit vysoký točivý moment při zachování maximální hospodárnosti. U modelu 5120 P, druhého nejsilnějšího traktoru v řadě 5, je čtyřválec nastavený na 83 kW / 113 k při 2 200 ot/min. Maximální výkon 87 kW / 118 k dosahují tyto stroje podle společnosti DEUTZ-FAHR při 2 000 ot/min. Maximální točivý moment vyčíslil výrobce na 460 Nm při 1 600 ot/min. Navýšení točivého momentu by mělo být plných 30 %. To jsou hodnoty, se kterými se může v této třídě traktorů hrdě pochlubit.
Pod kapotou pracuje motor Deutz TCD 3.6 L04 o objemu 3,6 l s dvouventilovou technologií s hydraulickými zdvihátky.
Při jmenovitých otáčkách 2 200 ot/min dosáhl traktor na zkušebním dynamometru připojeném na vývodovou hřídel výkon 72 kW. Tento výkon odpovídá, protože údaje uvedené výrobcem od 83 kW odpovídají ISO normě, tedy hrubému výkonu bez přídavných zařízení a s externím chladicím okruhem. S ohledem na tyto faktory a ztrátám mezi motorem a kloubovou hřídelí se naměřené hodnoty shodují s údaji, které uvedl výrobce. Spotřeba od 272 g/kW při jmenovitých otáčkách a od 248 do 255 g/kWh při maximálních otáčkách motoru znamenají pro tuto výkonovou třídu velice dobré hodnoty. Maximální výkon 78 kW naměřili zkušební technici společnosti DLG při otáčkách v rozmezí od 1 900 do 2 000 ot/min, přičemž od 1 800 do 2 100 otáček byl výkon traktoru téměř konstantní.
Také na točivý moment je dobré poukázat. Jak udal výrobce, dochází k uvolnění maximálního točivého momentu při 1 600 ot/min. Na vývodové hřídeli byla tato hodnota pouze 426 Nm, což nepředstavuje vrchol této třídy, ale dobrý průměr, ovšem spotřeba nafty na úrovni 238 g/kW je zde opět velmi nízká. Od 1 800 do 1 400 ot/min se vytváří konstantní oblast točivého momentu a také 36% navýšení točivého momentu je značné – celkem vzato velice dobrý výkon.
Při testování traktoru v agregaci s třímetrovým radličkovým podmítačem a stejně širokým krátkým diskovým podmítačem jsme byli velice spokojeni s nosností hydraulického systému a rychlostí zdvihu (zvedací kapacita max. 6,6 t) a nenašli jsme žádné nedostatky. Vpředu je volitelně dostupný přední tříbodový závěs s maximální kapacitou zdvihu 1,85 t, který stojí v rámci balíčku s přední PTO 4 280 euro. Externí ovládání PTO nebo čelních ramen není k dispozici, zatímco vzadu je na obou stranách. Standardní výbava zahrnuje čtyři dvojčinné hydraulické okruhy.
Celý článek s fotkami ze samotného testování naleznete ZDE.